Publicerad i Övrigt

Kvinnlig förebild

Kvinnlig förebild

Det är lite svårt att välja en eventuellt dagsaktuell, men i alla fall en framstående kvinnlig förebild. Hur ska man kunna välja bara en? Det är som att välja en favoritbok, en favoritfilm och så vidare. En favorittv-serie kan jag nog faktiskt välja, nätt och jämt. Haha. Men knappast något annat. Fast eftersom det tydligen är aktuellt just nu, med tanke på att det är internationella kvinnodagen idag, tänker jag ändå försöka.

Ska jag välja en känd person eller kanske en närstående?

Kända kandidater bland många andra: Christine de Pizan, Edith Södergran, Dorothy Parker, Ada Lovelace, Emmeline Pankhurst, Sophie Scholl, Therese Lindgren, Greta Thunberg. Nej, det är svårt att välja. Kanske borde jag välja Greta Thunberg för om klimatkampen inte lyckas kanske hela vår civilisation går under.

Bland närstående skulle jag kunna välja en viss Juliana Vrång/Vrang (som är en anmoder till mig), mormor Sara, mammas farmor Elisabeth eller min faster Greta. Men än en gång, svårt att välja.

Författare:

Vegan who writes, reads, watches movies, loves animals... Vegan, som skriver, läser, ser på film, älskar djur, står på de svagas sida. Författare, bokförläggare, korrekturläsare och språkmästare.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.